مقایسه تابلو AC2 با 3VF

مقایسه تابلو AC2 با 3VF

1 دی1400
مقایسه تابلو AC2 با 3VF

مقایسه تابلو فرمان های AC2 و VVVF

1 – در تابلو های دوسرعته یا AC2 به دلیل استارت و استپ ناگهانی موتور آسانسور، ضربه های ناگهانی به کابین و متعلقات مربوطه همچنین مسافران وارد خواهد شد؛ این موضوع جدا از اینکه شرایط بدی را برای مسافران ایجاد می کند، با ضربه های ناگهانی وارد شده موتور، باعث کاهش طول عمر آن خواهد شد. این تنش های مکانیکی می تواند طول عمر موتور را به نصف کاهش دهد؛ در حالیکه در تابلو های درایو دار یا اصطلاحاً VVVF ، با راه اندازی نرم موتور توسط درایو ( inverter )،کابین به هنگام حرکت هیچ ضربه یا تکانی نخواهد داشت و سرعت آن با شیب ملایم و قابل تنظیم افزایش خواهد یافت؛ لذا موتور در شرایطی ایده آل عمل می کند و طول بالاتری را خواهد داشت.

2- با توجه به جریان راه اندازی بالای موتور ها، در تابلو های دوسرعته (AC2) با توجه به اینکه محافظی برای محدود کردن این جریان وجود ندارد، در هنگام استارت، موتور جریان بالایی از شبکه کشیده که این مسئله مشکلاتی را به وجود خواهد آورد از قبیل: جریان بالای راه اندازی که از سیم پیچ موتور عبور می کند، باعث گرم شدن سیم پیچ و کاهش یافتن عمر موتور به مرور زمان خواهد شد .

همچنین با توجه با اینکه آسانسور دائما در حال حرکت و توقف است، این جریان بالا به هنگام راه اندازی منجر به افزایش مصرف برق آسانسور خواهد شد. جریان راه اندازی بالا هنگام شروع به حرکت، باعث نوسان ناگهانی ولتاژ شده و سایر مصرف کننده ها را تحت تاثیر قرار می دهد؛ در حالیکه در سوی دیگر درایو ها با تنظیم ولتاژ و فرکانس، جریان راه اندازی را محدود کرده و از تاثیرات منفی ناشی از جریان راه اندازی بالا جلوگیری می کنند.

3- مورد دیگری که میان این دو نوع تابلو فرمان تفاوت ایجاد می کند، سطح تراز کف کابین است. در تابلو فرمان دوسرعته(AC2)، از آن جایی که سیستمی جهت تشخیص میزان بار وارده به موتور و تشخیص موقعیت آن وجود ندارد، سطح کف آسانسور نسبت به طبقات، با تغییر بار قرار داشته روی آن(تعداد افراد کابین) تغییر می کند؛ اما در سیستم های درایودار، درایو با فیدبک گرفتن از موتور  از طریق انکدر، سطح تراز ایده آل جهت توقف آسانسور را تعیین کرده و در هر حالتی هم سطح با طبقات قرار خواهد گرفت.

4- در آسانسورهای دو سرعته (AC2) به دلیل تغییر ناگهانی سرعت موتور و همچنین باز و بسته شدن کنتاکت های کنتاکتور، آلودگی صوتی زیادی ایجاد خواهد شد در حالیکه که با استفاده از تابلوهای درایودار، تغییر دور به صورت پله ای وجود نخواهد داشت و صداهای ناشی از کارکرد موتور به حداقل خواهد رسید.

5- نوع موتور استفاده شده در این دو سیستم با یکدیگر متفاوت است. در سیستم دوسرعته (AC2) برای ایجاد دو سرعت مختلف از موتورهای با دو سیم پیچی استفاده می شود؛ اما در سیستم های 3vf معمولا از موتورهای با همین نام که برای این کار طراحی شده اند و فقط دارای یک سیم پیچی(و در نتیجه یک سرعت نامی) هستند، استفاده می شود. این موتورها معمولا دارای شفت انکودر جهت تشخیص موقعیت آسانسور و فیدبک دور نامی موتور هستند.

6-در مورد هزینه راه اندازی این دو سیستم ها باید گفت که سیستم 3vf با توجه به وجود دستگاه اینورتر و قابلیت هایی که در اختیار کاربران قرار خواهد داد، هزینه اولیه بالاتری نسبت به سیستم دو سرعته خواهد داشت؛ اما باید این نکته را در نظر داشت که سیستم 3vf با بهینه سازی مصرف انرژی، قادر به صرفه جویی مصرف انرژی به میزان حداقل %۵۰ است؛ ضمن اینکه سیستم های 3vf استهلاک کمتری داشته و از نظر سرویس و نگهداری کم هزینه تر هستند که با در نظر گرفتن این موارد می توان اطمینان داشت که هزینه اولیه پرداخت شده برای این سیستم ظرف مدت کوتاهی جبران خواهد شد.

نظرات
ارسال نظر